Revista Luceafărul

Publicat: 29 mai 2017
Editor: Ion ISTRATE

Amintiri din Dubai

Ma consider un om norocos, pentru ca viata mi-a oferit sansa de-a vedea fata mai putin cunoscuta a lumii moderne. Daca pana mai ieri calatoream doar pe harta si o cunosteam numai din cartile de istorie si geografie, acum ma simt spiritual mai bogat ca am vazut realitatile care pun stapanire pe acest univers.

Am petrecut trei saptamani  in Dubai, o vacanta de vis, o vacanta la  care, nu m-am putut gandi ca voi avea parte vreodata. Si totusi s-a intamplat si aceasta minune. A fost un dar oferit de cei dragi din familia mea, care s-au stabilit in acest oras, sa fie slujitori la scolile internationale de limba franceza.  Este lumea de basm a celor 7 Emirate Arabe Unite, unde imaginatia creatoare a omului trece dincolo de marginile fantasticului.

Dubaiul s-a nascut in desert, acum 60 de ani, pe cand era un sat de pescari si beduini, iar odata cu descoperirea petrolului si  valorificarea lui, ambitia nemasurata a unei familii princiale l-a transformat intr-o perla a lumii arabe. Astazi, totul se scalda aici in lumina si frumusetea se intrece in culoare si sunet. Constructiile poarta amprenta superlativului  si tind sa ajunga in  Cartea Recordurilor. Iti zambeste de la distanta, cu aleasa discretie, cladirea cea mai inalta, hotelul cel mai luxos, sau cea mai frumoasa insula artificiala. Este un adevarat spectacol arhitectonic, care vrea sa dea mana cu cerul. Am vazut blocuri zgaraie-nori, intre care, unul, cu peretii acoperiti cu foite de aur de 22 carate. Totul impresioneaza, inclusiv geometria constructiilor. Exista cladiri in forma de piramide, de corp rasucit, de barca sau vas de croaziera, de racheta supersonica si multe altele. Privindu-le de jos simti o stare de ameteala si te intrebi, ce fel de arhitecti si constructori atat de iscusiti au putut sa ridice asemenea minuni fara seaman.

Dar fantasticul si frumusetea Dubaiului nu se rezuma doar la atat. El surprinde si prin cele peste 50 de mall-uri, care au dimensiuni incredibile si adapostesc magazine cu produse importate din aproape toate tarile lumii. E un rai al cumparaturilor. Unele iti ofera si momente de relaxare si de distractie. La Dubai Mall, de exemplu, am admirat impreuna cu sotia si cu ceilalti membri ai familiei , un adevarat show al fantanilor dansatoare in care apa, lumina si muzica se afla intr-o deplina armonie si impresioneaza prin ingeniozitate si maretie. In aceasta locatie se afla expus scheletul unui dinozaur urias adus din SUA, un acvariu foarte bogat in diferite specii de pesti, o cascada artificiala si un patinoar pentru toate varstele. In interiorul mall-lului ,,Emirates’’ se afla un pavilion care adaposteste o imensa partie de schi cu zapada artificiala tot timpul anului, unde iarna este pusa in  drepturile ei, fara sa tina seama ca in exterior, temperatura este aproape insuportabila. Am privit peisajul hibernal doar prin geamul urias de sticla, pentru ca abia venisem din tinuturile noastre inzapezite. Am vizitat in schimb magazinele luxoase, unde divele din Romania vin sa-si faca cumparaturile. Intr-un stil aparte este construit mall-ul ,,Battuta’’,care poarta numele unui geograf si inventator renumit al vremurilor indepartate, iar produsele expuse aici fac parte din tarile prin care a calatorit cu minunatele sale corabii : India, Persia, China, Andaluzia si a ajuns chiar si pana la Marea Neagra.

Ca un paznic de noapte si zi  sta pe coasta Golfului arabic cel mai luxos hotel de 7 stele, Burj al Arab, in alta parte tasneste spre cer ca o sageata,  Burj Khalifa, cladirea care se inalta pana la 828 m. De aici se poate vedea panorama Dubaiului. Cel mai atragator loc din sistemul comercial, dar si un punct de distractii este complexul,,Global Village’’, ale carui imagini le-am inregistrat pe retina aparatului de fotografiat. Este de fapt un targ de produse traditionale la care participa anual peste 45 de tari de pe toate continentele lumii. M-au cuprins emotiile, cand am intrat pe poarta Castelului Dracula, brandul nostru, care reprezenta pavilionul destinat Romaniei. Aici,  fiecare tara isi are un simbol urias, pus chiar pe constructia de la  intrare. Luminile multicolore, spectacolele in aer liber, jocurile distractive cu uriasa roata care atrage in general pe cei curajosi, atmosfera de basm a acestui spatiu, ne-au impresionat foarte mult.

Dubaiul isi atribuie si cel dintai loc din lumea araba, in ceea ce priveste turismul. Este un magnet pentru toti cei care vor sa descopere mirajul acestui oras. El este supranumit si orasul contrastelor, unde traditionalul se imbina armonios cu modernul. Am vazut acest lucru in centrul vechi, pe Dubai Creek, unde se afla Piata de Aur si Piata de Mirodenii, in care gasesti vechea cultura si arta mestesugareasca a acestui tinut.

Turistii se pot bucura de soare, de plajele cu nisip fin si dunele din desert, de plimbari cu barca sau cu vaporul. Ma simt implinit cand stiu, ca am avut ocazia sa calc pentru prima data desertul, sa simt fierbinteala nisipului, sa admir camilele si sa vad dunele cat dealurile noastre din Romania.

Pe harta turistica a acestui oras sta ca o emblema a frumusetii, gradina cu flori, numita ,,Miracle Garden’’, o oaza verde construita in mijlocul desertului. Aici se pot vedea piramide, castele, portaluri imense si chiar rauri de flori.  Avionul emiratelor, in marime naturala, impodobit cu   gingasia acestor plante miraculoase, a intrat in Cartea Recordurilor. Am petrecut aici cateva ore, admirand  arhitectura florala a spatiului, rod al ingeniozitatii si fanteziei celor care se ocupa de aceasta gradina . La cativa pasi se afla ,,Buther Fleigt’’, adica Gradina Fluturilor, care ne-a incantat cu numeroasele specii de fluturi, de diverse culori si marimi, ce ne-au impartasit prietenia, asezandu-se nestingherite pe mainile noastre.

Surprinzatoare prin maretie si arhitectura se arata insula in forma de  palmier, construita din piatra si nisip, in mijlocul valurilor, fiind strajuita de hotelul ,,Atlantis’ . Dar cate lucruri incantatoare nu iti ofera Dubaiul. Ar trebui sa stai zile in sir ca sa le privesti si apoi sa te gandesti cum ar putea fi descrise. Din pliantele avute la indemana, am putut afla si cateva proiecte de viitor. Se preconizeaza construirea primului hotel din lume cu padure tropicala , plimbarea cu drona deasupra Dubaiului, sau construirea celui mai mare port de agrement din Orientul Mijlociu.

Cultura este reprezentata prin scoli, institutii academice, teatre, muzee, locatii pentru expozitii si conferinte regionale si internationale, iar sportul atrage cele mai importante competitii mondiale. Religia isi are locul ei bine stabilit si este reprezentata de numeroase moschee deosebit de frumoase, care isi difuzeaza ceremonialul pe cale sonora intr-un spatiu extins.

In acest oras se gasesc o multime de scoli private : scoala franceza, scoala engleza, scoala germana, filipineza, indiana si cine stie cate mai sunt. Am vazut doar scoala franceza, care m-a surpins cu baza materiala exceptionala  pe care o are, programul de desfasurare a procesului de invatamant si implicarea exemplara a personalului didactic. Apoi comportamentul elevilor, care este incomparabil cu cel de la noi, din toate punctele de vedere : uniforme scolare, respect fata de profesori si atitudinea lor fata de invatatura .

La Dubai, orice este posibil. Totul decurge in cea mai mare viteza. Am avut ocazia sa vad orasul  in diferite momente ale zilei. Feeria noptii ii da insa o infatisare aparte. Parca cerul isi coboara toate stelele deasupra lui si arde sub stralucirea lor. Soselele sunt largi si impecabile, au cate sase benzi pe fiecare sens, dar cu un trafic deosebit de intens. In cele trei saptamani de sedere  aici,  am parcurs cu masina cateva mii de kilometri , avandu-l la volan pe un mare iubitor de curse Formula 1, un as in conducerea automobilului. Am vazut pentru prima data metroul aerian, am trecut prin tunelul  sub apa, am admirat magistralele pasarele, fara de care, circulatia ar fi aproape imposibila. In Dubai, totul este placut cu exceptia caldurii, care in momentele de varf ale zilei devine aproape insuportabila, mai ales in lunile iulie- august, cand aerul ajunge la 45-50 de grade. In luna martie, temperatura  este la fel ca la noi, in miezul verii.

Oricat am vrut sa cuprind in cuvinte frumusetile nebanuite ale Dubaiului , sunt convins ca am scapat poate ceva,  vreo impresie, mai ales, dar cred ca imaginile fotografice  vor suplini acest neajuns si toate cele vazute aici, vor fi puse sub girul unei  vacante de vis.

Mircea Darosi

Abonare la articole via email

Introduceți adresa de email pentru a primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.

Alătură-te celorlalți 2.661 de abonați.

Lasă un comentariu

Drept de autor © 2009-2024 Revista Luceafărul. Toate drepturile rezervate.
Revista Luceafărul foloseşte cu mândrie platforma de publicare Wordpress.