Revista Luceafărul
  • Caută pe sit


Colecţia revistei

Anul 1

Anul 2

Anul 3

Anul 4

Anul 5

Anul 6

Fondat 2009 • ISSN 2065 - 4200 Anul 16 → 2024

VASILE POP: MICRO ŞI MACRO – COSMOS LIRIC

La Editura „TAIDA” din Iaşi au apărut, cu puţin timp în urmă, două volume de poezie ale silitorului întru lirism PAUL-MIRCEA IORDACHE, spaţiul acestora fiind ocupat, în proporţii covârşitoare, de haiku-uri, formă tradiţională de poezie japoneză.

Pentru mine, înclinarea spre haiku a poetului este o surpriză, eu fiind obişnuit să-l văd în desfăşurări lirice mai ample şi cu mult conţinut personal.

Dimpotrivă, perspectiva unui haijin tinde spre obiectivare, notorie fiind influenţa acestora asupra parnasienilor din secolul al XIX-lea. Pentru artistul japonez, orice gest contemplativ este dublat de o hierofanie: natura emană un fond metafizic, o „subterană” ontologică.

Fireşte, nu toate haiku-urile sunt egale valoric, dar în toate se regăseşte exerciţiul sintezei, al conceptului sensibil:

„ Curtemur divin,
                  vulcan ce-aruncă stele –
  focul Genezei.”

           Alteori, haiku-urile, beneficiind de traduceri în franceză şi engleză, se dispensează de balastul reflexiv favorizând emoţia proaspătă, directă:

                                                        „ Brazi înzăpeziţi –
                                                          albatroşi tinzând spre cer,
                                                          cu aripi strânse.”

      Joculumbreleor

În acelaşi volum, Jocul umbrelor, percepem şi o notă stilizată a îmbătătoarei melancolii:

                                                        „ Pentru clipele
                                                          când ne întrebăm sufletul –
                                                          liniştea serii.”

 

O surpriză la fel de mare este grupajul poetic din finalul volumului. În el identificăm un progres artistic remarcabil, în raport cu ultimile volume, maturizarea fiind cuvântul de ordine. Se observă meticulozitatea şi bogăţia lecturilor poetice. Ne hazardăm să observăm o panoplie de paradigme poetice aproape religios cultivate care, dincolo de constrângerea modelului, îngăduie şi tiparul personal. Eventual, putem reproşa tenta prea „inginerească” a anumitor poeme.

Citez, ca reuşită poetică, debutul poemului Turnul Eiffel:

  „ Între cele patru picioare gigantice
ale unui dinozaur din oţel,
eu par a fi chiar oul
sortit spre eclozare.”

           Spre neguri de mit, voiculesciene ori blagiene, se îndreaptă ochii poetului în poemul Ciuta:

                                                       „ Ceva era tulburător în zare,
                                                         Şi ochii vii ai ciutei stau ţintiţi;
                                                         Din văi răzbat noi urlete de fiare,
                                                         Iar nările-i ţâsnesc aburi fierbinţi.”

       ochiul

Volumul Ochiul bufniţei este, în schimb, dedicat în totalitate haiku-ului.

Iarăşi, deontologic, vom proceda la separarea apelor de uscat. Uneori, creaţiile sunt terne, dar multe au virtuţi artistice demne de apreciat. Supunem atenţiei:

                                                       „ Făclii de Paşte,
                                                         în mâna Primăverii –
                                                         tulpini de mesteceni.”

                        sau:

„ Lumina smulge
  ţurţurilor picături
botezătoare.”

           Nu putem încheia fără a releva insistenţa salutară a d-lui PAUL-MIRCEA IORDACHE în „curtarea” muzelor, care sunt din ce în ce mai generoase.



Abonare la articole via email

Introduceți adresa de email pentru a primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.

Alătură-te celorlalți 2.661 de abonați.

Drept de autor © 2009-2024 Revista Luceafărul. Toate drepturile rezervate.
Revista Luceafărul foloseşte cu mândrie platforma de publicare Wordpress.
Server virtual Romania